Лидерство в новата ера

· insights

Навсякъде където се обърнем чуваме за COVID-19. Темата до такава степен доминира, че понякога забравяме за живота преди COVID-19 и за проблемите, които стояха пред нас – бизнес лидерите. Ако спрем за секунда и погледнем на ситуацията с очите на служителите, ще открием, че нещата не са се променили. Ние все още не сме станали лидерите, от които те имат нужда. Статистиката е плашеща.

Според някои проучвания преди кризата – 86% от служителите се чувстват свързани с екипа си, но само 3% се чувстват свързани с лидерите. 83% от мениджърите твърдят, че дават платформа на хората си, но 50% от служителите споделят, че се чувстват безгласни.

Така че, нека се съгласим – връзката между служители и лидери се държеше на стар, паянтов въжен мост, а сега на негово място имаме огромна празнина. Преди кризата служителите се чувстваха притеснени, сега те са истински изплашени и си задават сериозни въпроси: Какъв е новият план на действие? Имаме ли план? Има ли място за мен в него?

Като лидери ние трябва да отговорим на тези страхове с повече емпатия, оптимизъм и вдъхновение. Необходимо е да навигираме нарасналата несигурност и неяснота като отправим покана за съвместно участие, за повече смели идеи, за проба и грешка. Времето за тази промяна е сега. Ние знаехме, че трябваше да въведем тези нагласи и начин на работа преди кризата, знаем го и сега. Задачата ни е просто да го направим.

На лично ниво можем да сравним този процес с промяната към по-здравословен начин на живот. Знаем точно какво трябва да направим – да се храним по-здравословно, да спортуваме повече, да намалим стреса. Но да започнем да го правим и да го превърнем в начин на живот е по-трудната задача. Като лидери сме в същата ситуация – знаем какво трябва да направим, може би дори сме предприели някои стъпки, но все още не сме направили всичко, което се изисква от нас. Не сме превърнали този начин на работа в лайфстайл.

 

Тази трансформация не е лесна. Старата бизнес логика, преподавана все още в много бизнес училища, също не помага. Според нея един мениджър трябва ясно да обясни какво и защо трябва да се постигне и да делегира как то ще се направи на екипа. Ясна стратегия + картбланш за изпълнение, това ни учеха в часовете по управление на бизнеса.

Този подход е грешен и трябва да се отучим от него. Живеем в бизнес свят с прекалено много неяснота и несигурност, и за съжаление с усещане за самодоволство, за да следваме тази формула. В новата ера е ОК да нямаме ясен план какво и защо трябва да се направи. Абсолютно ОК е като лидери да не можем да предскажем бъдещето, защото всъщност никой не може.

В новата ера трябва да сме лидери, които дават посока и картбланш за експериментиране. Правилно е да оставим хората да правят самостоятелно проучване, да формулират техни прозрения за това какво и защо трябва да разрешим, и да предложат техни идеи. Наричаме това “портфейлна логика” (термин взет от инвеститорския речник). Един инвеститор в стартиращи компании не е оперативно замесен във всеки един стартъп от портфолиото си. Инвестирайки в младата компания, той задава стратегическа посока и дава картбланш за експериментиране.

Нашата нова роля като лидери е да се превърнем в инвеститори на експерименти. Трябва да създадем портфолио от стратегически посоки и да позволим на нашите екипи да експериментират като ги поддържаме по пътя. Това означава, че като лидери нашата задача номер едно е да “въоражим” хората си с правилните инструменти – да разбират потребителските нужди, да измислят иновативни идеи, да работят с разнородни екипи, да правят умни прототипи и тестове. Това налага и да променим процесите, процедурите и системите, които възпрепятстват този начин на работа.

В Лончлабс ние правим точно това – помагаме на лидерите да превключат на нов режим на работа – да променят нагласите и да въоръжат екипите си с подходящи инструменти за новата ера. Ние сме експерти в гъвкави методологии и дизайн дисциплини, които комбинираме според нуждите на организациите. Свържете се с нас за персонална сесия, в която ще ви представим нашия подход и ще обсъдим спецификите на вашата организация.